Robben eiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Knuvelder - WaarBenJij.nu Robben eiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjolein Knuvelder - WaarBenJij.nu

Robben eiland

Door: Marjolein Knuvelder

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

06 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gister ben ik dan naar Robben eiland geweest. Het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar lang gevangen heeft gezeten. Om 3 uur zou de boot vertrekken dus we hadden ruim van te voren naar de taxi, Abe, gebeld om ons op te komen halen. Hij was alleen wat laat waardoor we bang waren om de boot te missen. Gelukkig hebben we die net gehaald omdat ze even op ons hadden gewacht. Het was een half uur varen en in die tijd hebben we prachtige foto's kunnen maken van het zicht op Kaapstad. Eenmaal op Robben eiland aangekomen kregen we een tour over het eiland met de bus. Een Afrikaanse man gaf bij elk gebouw of belangrijke plek commentaar. Hij deed het erg leuk en maakte veel grapjes over de Nederlanders, die natuurlijk ook een rol spelen in de geschiedenis van Zuid Afrika. De bus stopte steeds even bij de belangrijke plekken zodat je ook foto's kon maken. Op een gegeven moment stonden we naar een gebouwtje rechts van de bus te kijken. Ineens zei de man, die overigens ook Abe heette, dat we allemaal naar links moesten kijken. Daar waren namelijk Steenbokken aan het grazen, een Zuid Afrikaans soort bok die niet vaak wordt gespot op het eiland, zei Abe. Ik heb ze gelukkig vast kunnen leggen! Halverwege zijn we even gestopt bij een cafetaria om wat te drinken en foto's te maken van Kaapstad. Daarna werden we naar de gevangenis gebracht waar een ex-gevangene ons zijn verhaal ging vertellen. Helaas verstond ik de helft niet door zijn Afrikaanse accent.. maar wat ik verstond was erg interessant. Hij gaf ons daarna een tour door de verschillende gebouwen waarna we uiteindelijk bij de cel van Mandela terecht kwamen. Iedereen wilde daar uiteraard een foto van maken en met een groep van zo'n 50 man duurt dat best lang. Gelukkig was ik vooraan de rij en hoefde ik niet te haasten om de boot terug te halen. De terugreis op de boot was echt vreselijk. Er waren zoveel golven dat het leek alsof je in een kwartier lang durende achtbaan zat.. Toen we Kaapstad naderden werd het gelukkig minder. De boot legde weer aan in Waterfront waar hij ook vertrok. Daar heb ik met Anna nog wat gegeten bij een typisch Zuid-Afrikaans restaurant waar buiten een bandje aan het spelen was. Ik heb daar bobotie gegeten, een traditioneel, vegetarisch gerecht. Het was erg lekker en zag er mooi uit. Na de gezellige dag zijn we weer door Abe opgehaald en thuisgebracht.
Vandaag heb ik op school een level test moeten maken. Daaruit blijkt of je naar een hoger level kan. Ik had hem gehaald met 81% dus vanaf volgende week zit ik in level C1! Dat is dan wel mijn laatste week dus ik denk dat ik in dat level eindig.
Morgen is er een activiteit met school waar ik me voor heb opgegeven. We gaan dan naar een township om vrijwilligerswerk te doen! Het komt niet vaak voor dat EF dan echt iets kan betekenen voor de mensen daar maar nu gaan wij een schooltje verven! En daarna natuurlijk met de kindjes spelen. Ik heb er heel veel zin in en ben erg benieuwd!

  • 08 Februari 2013 - 19:56

    Marga:

    Hoi Marjolein,

    Wat een indrukwekkende verhalen!
    Erg leuk om te kunnen lezen.
    Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Liefs en groeten van je tante Marga, Pieter en Iris

  • 10 Februari 2013 - 13:33

    Hans En Josefien:

    Lieve Marjolein,

    Wat maak je toch prachtige dingen mee. Geweldig Verhalen, we kjken er elke keer weer naar uit.
    Enne die level C1 voor engels super joh goed gedaan.
    Wees trots op jezelf geweldig wat je allemaal onderneemt, en deelt met anderen.

    Deze fantastische ervaring nemen ze je niet meer van je af Marjolein, blijf genieten van deze uitdaging.
    Zaterdag hebben we je ouders mogen ontmoeten heel erg fijn. De appel valt niet ver van de boom wat een lieve fijne aardige ouders heb je. Wat hebben we zitten te buurten leek wel of we elkaar al jaren kennen.
    En we hebben natuurlijk een borreltje op je gedronken.

    Enne nu aan het aftellen voor je nog 5 nachtjes en dan is Jeroen al bij je.
    Maak er samen een mooie tijd van, lekker genieten van en met elkaar.

    Veel liefs uit Deurne Hans, Josefien en Alaaf van Simone


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Marjolein

Actief sinds 27 Nov. 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 11610

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 02 Maart 2013

Kaapstad, Zuid Afrika

Landen bezocht: